Keren Cytter heeft na het afronden van de Ateliers in Amsterdam met haar video's een pijlsnelle internationale carierre gemaakt. Snelle goedkoop gemaakte nouvelle vague-achtige video's die haar prijzen opleveren en van de Tate Modern tot aan de covers van internationale kunstmagazines brengen. Ondertussen is veel van haar werk ook gewoon terug te vinden op youtube. De enorme productie van deze workaholic kunstenares heeft er voor gezorgd dat veel mensen helemaal weg zijn van haar werk, of er niets mee kunnen en het amateuristisch en vol van betekenisloze verwijzingen vinden. De Tip van deze week is dan ook gevuld met links naar meer van haar werk, zodat u er zelf een mening over kan vormen. De video 'Nightmare' is gemaakt als loop en stond eerder ook op de PARK4DTV cyclus dvd, ooit gratis gedistribueerd bij de Mr. Motley. Zoals de meeste van haar video's opgenomen in haar huis, met vrienden als acteurs. Voor een tentoonstelling in de Witte de With in Rotterdam werd haar werk zo omschreven:
Cytter’s films reveal a fascination with human behavior and psychology, often focusing on a couple in a claustrophobic, domestic situation. Although her storylines are highly dramatic, the characters’ facial expressions are often deadpan, creating a jarring disjunction between acerbic language and its passive delivery. “You will never have me. You will never fuck me” murmurs one of her characters, as she caresses the man she is rejecting.
Cytter’s work analyzes the way in which mainstream films are constructed, the narrative devices they employ and the editing tricks that sew a story together. Her characters refer to these, commenting upon their own subtitles or congratulating each other on a smooth edit. Her films also challenge chronological representations of time, with certain actions being repeated or multiple versions of the same event happening at once. The notion of memory is an important aspect in her work, both its emotional impact and its use as a story-telling device. As one character in New Age puts it: “You can’t rebuild your memory, you can only alter it”.
Initially, Cytter’s technological approach appears to be rather low-fi. Several works are filmed with a handheld video camera, she often uses her own apartment as her set, and the same group of friends frequently appear in her films. Yet the construction of her works is extremely layered and complex, including an intricate and evocative use of music, and recurring visual effects such as filming at floor level, or using the opening and closing of a door as a looping moment. Her visual language is as developed as the elaborate verbal language she uses in her scripts.
Nog twee extra tips, op het fantastische (recent gehackte en weer terug online) Ubuweb nog 5 films van Cytter incluis het acteer werk van een jonge ondergetekende, en hier het eigen youtube kanaal van de kunstenares, met een van mijn persoonlijke favorieten, '4 seasons'.